Skip to content

Kwaliteitsmanagement is Sociale Innovatie

9 oktober 2011

kwaliteitsmanagement

De afgelopen dagen ben ik regelmatig geconfronteerd met een discussie of kwaliteitsmanagement zich moet bezighouden met de verbetering van kwaliteit van diensten of producten die worden geleverd of met innovatie van de organisatie: de vernieuwing van processen, strategieën, principes, technieken. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat succes van ondernemingen voor slechts 25% wordt bepaald door technologische innovatie (R&D). De overige 75% is het gevolg van slim managen en innovatief organiseren. Sociale innovatie is een vernieuwing van de wijze waarop het werk in ondernemingen is georganiseerd, en wel op een zodanige wijze dat zowel arbeidsproductiviteit als kwaliteit van de arbeid daarmee gebaat zijn (bron wikipedia). Sociale innovatie bestaat uit elementen als: strategie en managementvaardigheden, organisatiestructuur, bedrijfscultuur en interne arbeidsverhoudingen en competenties personeel. Dwars door deze elementen lopen thema’s als communicatie, creativiteit, stimulering, ondernemerschap, samenwerking en lerend vermogen. Deze thema’s bieden de organisatie handvatten om integraal en organisatiebreed te werken aan vernieuwing.

Kwaliteitsmanagement in haar traditionele vorm, maar nog meer in haar modernere vorm zoals in het INK-model, is een expressie van sociale innovatie. Ontwikkelingen op het gebied van kwaliteitsmanagement zijn stevig geworteld op de principes afkomstig uit de sociale wetenschappen. Op een min of meer consistente wijze hebben kwaliteitssystemen, modellen en technieken een geaccepteerde functie gekregen in vele organisaties in alle economische en sociale sectoren. Zo is tegenwoordig klant- en stakeholderoriëntatie de norm voor elke doelgerichte organisatorische activiteit.

Wat eeuwen geleden in ambachten en handel begon met de toetredingsbarrières door middel van kwalificatie (gilden) als regelgevend mechanisme voor kwaliteitsprestaties, is kwaliteitsmanagement geworden in de wapenindustrie van de V.S. om het Duitse nazi regime te bestrijden. Sindsdien is kwaliteitsmanagement geëvolueerd van een bureaucratisch controlemechanisme (controle in de betekenis van het controleren van producten en mensen) tot een alomtegenwoordig systemisch managementconcept met doelstellingen, strategieën, processen en op bewijsmateriaal gebaseerde meting van resultaten en prestaties. Voor het begin van systematisch denken moet je terug naar de jaren ’50 van de vorige eeuw. Het is verbonden met namen zoals Deming, Juran en Crosby, die eerst in Japan succesvol waren. De industriële en politieke klassen van Japan bekeken ongeduldig hoe zij versneld hun achterstand op het westelijk kapitalisme konden inlopen. Kwaliteitsmanagement was evident de meest succesvolle richting. Dankzij kwaliteitsmanagement hebben de Japanners tot de jaren ’80 van de vorige eeuw de Europese en Amerikaanse markt gedomineerd.

Vandaag de dag verandert de nadruk van het beheer van kwaliteit in de kwaliteit van het beheer. Dit is een logisch gevolg van de kwaliteitsdefinitie: een universeel principe van potentieel, processen, producten en effecten. De organisatorische kwaliteit is een holistisch concept waarmee alle moderne managementconcepten zijn doorspekt. De volledige toolbox van technieken, methodes en hulpmiddelen die in kwaliteitsmanagement worden gebruikt, vinden hun oorsprong in de sociale wetenschappen: van kwaliteitscontrole, checklijsten en foutanalyses, via procesoptimalisatie, statistische procesbeheersing (SPC), reverse engineering, en continue verbetering, tot aan beslissen op basis van feiten en risicomanagement. Verscheidene wetenschappelijk studies hebben aangetoond dat bedrijven met een sociale kwaliteitsoriëntatie economisch succesvoller zijn en op het gebied van het organisatievermogen effectiever en efficiënter zijn dan andere ondernemingen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: