Skip to content

Dodelijke opmerkingen voor een goed idee

27 november 2011

verandermanagement
Onlangs werd op het productivity improvement blog een lijst geplaatst met opmerkingen die elk idee om zeep kunnen helpen. Maar gelukkig ben ik niet zo snel uit het veld geslagen en heb ik mijn antwoord al klaar.

De grootste gemene deler in alle reacties is de weerstand serieus te nemen en te onderzoeken waar hij vandaan komt. Is het een reëel risicopunt voor je idee, of is het slechts een onderbuik gevoel? Waarom heeft men geen vertrouwen in het idee? Heb je het nog niet goed uitgelegd, waardoor ze nog niet alles goed begrijpen? Zitten er nog onduidelijkheden in die nader uitgewerkt moeten worden. Als je weerstand ziet als gezonde feedback, dan is het een prachtig instrument om je plan te verbeteren. Zo helpt de één de ander.

  • 1. Doe niet zo belachelijk
    Sta je dan niet achter het doel? Welk tegenargument heb ik gemist? Waarom pakt ons doel ongunstig voor je uit? Kunnen we daar nog iets aan doen? Of pakken we het op de verkeerde manier aan? Kunnen we een betere oplossing bedenken?
  • 2. Dat is al zo vaak geprobeerd
    Mooi dat je daar ervaring mee hebt. Kun je me laten zien wat er toen gebeurde, zodat ik er ook wat van kan leren en onze plannen kan verbeteren?
  • 3. Het is te duur
    Maar levert het ons ook heel wat op. Jij denkt dat de kosten niet tegen de baten opwegen? Als dat zo is, op welke kosten moeten we dan bezuinigen?
  • 4. Het is onuitvoerbaar
    Welke middelen ontbreken ons? Wie kan er ons allemaal bij helpen? Kunnen we iemand vinden die het al eens gedaan heeft? Hoe kunnen we het ons makkelijker maken?
  • 5. Zover gaat mijn verantwoordelijkheid niet
    Wie is er dan voor verantwoordelijk? Wat zijn zijn/haar/hun belangen bij dit verhaal. Kunnen wij hun vragen ons hierbij te steunen? Of moeten we het voor hun nog sexyer maken?
  • 6. Het is een te grote verandering
    Het is inderdaad een grote sprong vooruit. Ik ben blij dat je ook inziet dat het best moeilijk gaat worden. Kunnen wij de mensen helpen de verandering te begrijpen? Kunnen we het in kleinere stapjes opsplitsen? Welke trainingen moeten wij gaan geven? En wie kan het verhaal het beste uitleggen, omdat die de mensen begrijpt en door de mensen wordt geaccepteerd en gewaardeerd.
  • 7. Wij hebben het te druk
    Dit plan gaat je in de toekomst tijd besparen. Hoeveel tijd heb je wel beschikbaar? Kunnen anderen ons helpen bij het plan? Kunnen anderen jullie helpen bij het dagelijkse werk, zodat we meer tijd vrij kunnen maken? In welke volgorde moeten we het plan uitvoeren zodat de tijdswinst zo vroeg mogelijk wordt bereikt? We willen het zo snel mogelijk, maar kun jij mij zeggen wat dan een redelijke termijn is?
  • 8. Wat doen we dan met het oude apparaat? Dat werkt toch nog goed?
    Dat is inderdaad zonde van het geld, maar het nieuwe apparaat verdient zichzelf snel terug. Heb jij nog een slim idee wat we met het oude apparaat kunnen doen? Als het nog waarde heeft, wie zou in het apparaat zijn geïnteresseerd? Of wil je het zelf houden als back-up systeem bij calamiteiten? We kunnen het ook altijd nog weggeven aan een goed doel, dan leveren we ook nog een bijdrage aan verantwoord ondernemen.
  • 9. Wij zijn hier te klein/groot voor
    Wat werkt er niet omdat we te klein/groot zijn? Kunnen wij dat aanpassen aan de omstandigheden?
  • 10. Dat is niet ons probleem
    Dat weten wij, maar wij hebben jouw hulp nodig om ons probleem op te lossen. Zou je ons willen helpen om de organisatiedoelen te halen? (We hebben anders een moeilijk verhaal naar de directie.)
  • 11. Zoiets hebben wij nog nooit gedaan
    Denk je dat wij het niet kunnen? Kunnen wij het leren? Kennen we iemand die hier wel ervaring in heeft die ons erover kan vertellen of ons kan helpen met de implementatie?
  • 12. Wees toch reëel
    Welk deel stemt niet overeen met de realiteit van de dagelijkse praktijk? Kun je me dat laten zien zodat wij het plan op deze waarheid kunnen afstemmen?
  • 13. Waarom veranderen; het ging toch goed
    Wat zijn de sterke punten van de huidige situatie? Die moeten we wel behouden. Zijn er ook zwakke punten? Lossen we die met de verandering op, of kunnen en moeten wij die ook nog verbeteren?
  • 14. Je bent je tijd ver vooruit
    Dank je wel voor het compliment. Succesvolle organisaties zijn meestal hun tijd vooruit. Wij willen een voorsprong houden. Kunnen wij een planning maken waarbij we genoeg tijd nemen om het geheel goed uit te voeren, maar wel deze voorsprong houden?
  • 15. Wij zijn er niet klaar voor
    Wij hebben wel dat vertrouwen in jullie. Maar we laten jullie niet in de steek. Hoe kunnen wij jullie helpen gedurende het veranderingstraject?
  • 16. Het past niet in de begroting
    Dat is jammer, want we kunnen er in de toekomst veel geld mee besparen. Wij zullen dit gaan uitrekenen en kijken of er geïnteresseerde partijen zijn die hierin willen investeren. Wie zijn er verantwoordelijk voor het budget?
  • 17. Je kan een oude hond geen nieuwe trucs leren
    Mijn ervaring is dat iedereen die het nut van de verandering begrijpt en onderschrijft nieuwe trucs kan leren. Dat heb ik al vaker gedaan. Het vraagt alleen soms een beetje meer geduld, maar mijn uitgangspunt is dat wij iedereen mee gaan krijgen. Jullie kunnen altijd bij me komen met vragen. Wat moet ik doen om daarin te slagen? Willen jullie mij feedback geven als ik te snel ga?
  • 18. Je moet roeien met de riemen die je hebt
    Ik geloof dat wij dat al lang doen en dat zullen wij ook blijven doen. Welke beperkingen worden ons opgelegd met de huidige middelen? Waar kunnen wij middelen beter inzetten? Waar treedt verlies op?
  • 19. Dat krijg je niet verkocht
    Wat zijn de belangen van de klant? Hoe past onze verandering bij die belangen? Kunnen we hieruit onze verkoopargumenten halen?
  • 20. Het hoger management zal hier nooit voor gaan
    Wat zijn de voordelen van ons plan voor de organisatie? Welke organisatiedoelen worden er mee gehaald? Welke manager heeft het meeste belang bij de verandering? Kunnen wij hem/haar als ambassadeur gebruiken?
  • 21. Ze zullen ons uitlachen
    Ik word liever uitgelachen omdat ik iets heb geprobeerd, dan omdat ik niet heb aangedurfd een risico te nemen. En wie het laatst lacht, lacht het best. Ons plan moet een voorbeeld voor anderen zijn. En als het onvoorzien toch geen succes wordt, dan hebben wij het in elk geval geprobeerd. Maar het gaat niet mislukken als iedereen die ons kan helpen ook helpt. Waarmee kun jij ons helpen?
  • 22. Nu even niet, later misschien
    Er was een duidelijke aanleiding voor dit plan. Juist nu is de tijd rijp. Maar dat wil niet zeggen dat we alles direct en snel moeten doen. We moeten alleen niet het moment en de aandacht verliezen. Elke keer moeten er kleine veranderingen zichtbaar worden die ons geleidelijk naar het beoogde einddoel brengen. Zo blijven de betrokkenen geïnspireerd en gemotiveerd. We hebben nu de kans en de gelegenheid om die reis te beginnen. Kun jij mij helpen een haalbaar tijdspad uit te stippelen?
  • 23. Wij konden prima zonder
    Wij willen ook niet beweren dat het niet goed ging zonder, integendeel. Wat zijn de verwachtingen in de toekomst? Voldoet de huidige situatie dan nog steeds? Levert dit plan je de noodzakelijke verbeteringen op of moeten we meer of minder doen?
  • 24. Heeft iemand dit ooit geprobeerd?
    Wil je dat we een onderzoek doen naar ervaringen met het systeem? Waar kunnen wij het als een pilot invoeren, zodat we op basis van opgedane ervaringen het plan verder kunnen uitrollen.
  • 25. Dat werkt in onze industrie/sector/business niet
    Wat zijn de dingen die niet werken? Waarom is dat zo? Kunnen wij ons plan op die specifieke punten aanpassen aan de specifieke omstandigheden en wensen van de industrie/sector/business?
  • 26. Weet je zeker dat het werkt?
    Welke (validatie) testen / verificaties moeten wij uitvoeren om aan te tonen dat het daadwerkelijk werkt? Wat moeten we meten, hoe lang moeten we meten, hoe gaan we het meten?
  • 27. Zo hebben wij het altijd al gedaan
    Geldt dat voor alle onderdelen van het plan? Zijn de omstandigheden optimaal voor deze werkwijze? Was de kwaliteit van het resultaat voldoende? Sluit het resultaat aan op de werkwijze van andere afdelingen? Biedt het plan op deze punten nog verbeteringen of kunnen wij op een andere wijze nog wat voor je betekenen?
  • 28. Wat wij hebben is goed genoeg
    Dit plan hebben we gestart omdat er behoefte aan beter was. Mag ik je de argumenten en de cijfers die mijn opdrachtgevers hadden uit de doeken doen? Kun je mij ook met prestatie indicatoren laten zien dat we de gewenste kwaliteit al hebben bereikt en er dus geen noodzaak voor verbetering is?
  • 29. Dan zou ik maar beginnen om de andere afdeling eerst te veranderen
    Waarom vind je dat een belangrijke voorwaarde? Zijn er nog andere randvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden? In welke mate vormen zij een risico voor het succes van ons plan?
  • 30. Dat staat al op onze agenda
    Prima. Wie is er dan verantwoordelijk voor dit aktiepunt? Wanneer moet hij/zij daar mee klaar zijn? Heeft hij al een plan uitgewerkt? Staat het ook op de agenda van het management (CAPA systeem)? Op welke manier wordt gewaarborgd dat dit aktiepunt ook daadwerkelijk wordt afgerond?
  • 31. Wij zullen iemand een en ander laten uitzoeken
    Prima, ik ben blij dat je het belangrijk genoeg vindt om het te onderzoeken. Kun jij mij volgende week aangeven wie dat gaat doen? Dan zullen wij samenwerken om alle noodzakelijke informatie boven tafel krijgen.
  • 32. Dit past niet in ons beleid
    Beleid is er om de organisatiedoelen te waarborgen. Dat gaat altijd voor. Aan welke beleidsregel heb ik niet voldaan? Welk doel dient deze regel? Hoe kunnen we het best dat doel halen? Kunnen we ons plan hierop aanpassen of moeten wij het beleid herformuleren?
  • 33. Daar zal de leverancier nooit aan meewerken
    Denk je dat we voor betreffende leverancier niet een voldoende belangrijke klant zijn? Wie heeft contact met de leverancier om dit te gaan bespreken? Als de leverancier ons niet kan helpen, is er een leverancier die ons wel kan helpen?
  • 34. De klant zou dat niet accepteren
    Aan welke klantenwens wordt niet voldaan? Kunnen wij zorgen dat het daar ook aan gaat voldoen? Welke voordelen zitten er nu al in voor de klanten? Kunnen wij aantonen dat deze opwegen tegen de nadelen?.
  • 35. Sinds wanneer ben jij de deskundige?
    Dat ben ik niet. Ik kom niet zonder reden dit plan met je bespreken. Wil jij mij helpen om het plan te verbeteren, zodat het beter past bij jullie dagelijkse praktijk. Wat werkt wel en wat werkt niet?

Voor meer tips lees ook mijn blog over conflicthantering voor auditors

One Comment leave one →
  1. 28 november 2011 06:38
      Toen ik net mijn carrière begon, 30 jaar geleden, schreef ik deze lijst met idee-killers. Ik heb een kopie bewaard. Handig op mijn bureau en uit te delen wanneer een stormvloed van weerstand over me heen komt.

Geef een reactie

