Skip to content

De Creatiespiraal

18 november 2012

verandermanagement
Een aantal jaren geleden volgde ik een presentatie van een onderwijzer die een megaproject had gerealiseerd op een middelbare school, waarbij ze alle leerlingen in beweging had gekregen om zich enorm in te zetten voor een goed doel. Om dit project te laten slagen had ze gebruik gemaakt van de creatiespiraal. In de Creatiespiraal beschrijft Marinus Knoope op een inspirerende en helder manier de twaalf stappen en hoe je die kan gebruiken om van je wens een werkelijkheid te maken.
Binnen de medische industrie kennen we ook een ontwerpproces, wat heel technocratisch aanpakken met design control en six sigma modellen als DMAIC en DMADV. Maar zo raar zijn die modellen niet als je ze langs de twaalf stappen van de creatiespiraal legt: de stappen die een mens nodig heeft om al zijn of haar wensen te realiseren.

Wensen
Wat heb je nodig om je wensen te kunnen realiseren? Wel, wat je in ieder geval nodig hebt is een wens! In tegenstelling bij de creatiespiraal gaat de medische industrie niet uit van een eigen wens om een bepaald product op de markt te brengen. Veel ondernemingen mislukken omdat ze een product op de markt brengen waar geen klanten, lees klantenwensen voor zijn. Voor de industrie is het belangrijk om de klantenwens te inventariseren: de voice of the customer. Een echte wens is positief geformuleerd en geeft je de energie om het product te ontwikkelen. Jij creëert een oplossing waarmee de wens van de klant in vervulling gaat. Maak je nog niet druk hoe je het product gaat realiseren, dat komt later. Nu gaat het er om om een krachtig beeld te krijgen van de nood van de patiënt of de behandelaar. Dat beeld moet erg duidelijk zijn, want je hebt nog een lang ontwikkeltraject te gaan.

Verbeelden
De volgende stap is je je wens te verbeelden. Hoe ziet het eindresultaat: jouw product, jouw oplossing eruit? In deze fase visualiseer je de oplossing: in je hoofd of op de tekentafel. Voor de industrie bestaat dat eruit om allereerst vast te stellen wat de kritische kwaliteitsaspecten zijn. Waaraan moet de oplossing minimaal voldoen om de klant tevreden te stellen. Het is belangrijk deze meetbaar te formuleren, want je hebt ze later nodig. Belangrijk is om je aandacht bij een zichtbaar eindresultaat te houden. Hiervoor ontwikkel je concepten op de tekentafel en soms als fysiek model. Zo komt langzaam je oplossing steeds duidelijker in beeld. De weg ernaartoe (met wie, in welke volgorde) hoef je niet per se te visualiseren.

Geloven
Een belangrijke stap voor je verder kan is zelf in je wens (en de verbeelding daarvan) te geloven. Als jij er al niet in gelooft, wie dan wel?!. Maar onzeker zijn we allemaal, omdat we niet in de toekomst kunnen kijken. Maar dat betekent niet dat we geen voorspelling kunnen doen. Binnen design control noemen we dat risicomanagement. We beginnen daar al vroeg mee. Niet omdat we angsthazen zijn, maar om ons te helpen op koers te blijven. Als we door risicomanagement van onzekerheden zekerheden kunnen maken, dan heb je veel meer vertrouwen in de creatiespiraal die je in gang hebt gezet.

Uiten
Het is nu tijd om je wens te uiten. Je hebt niet iedereen direct enthousiast. Met een projectaanvraag kijk je of er genoeg enthousiasme is voor het idee en of het management je wil ondersteunen. Daarbij wordt je idee natuurlijk betwist, maar jij gelooft er in en je interpreteert dit als een vraag om uitleg. Al deze vragen scherpen je.

Netwerken
Maar je hebt wel verschillende partijen nodig. Wie hebben er allemaal belang bij je project en wie heb je nodig voor het welslagen van je project. Al is het maar om de nodige financiële middelen krijgen. Daarmee creëer je de noodzakelijke betrokkenheid. Een ondernemend mens is niet iemand die alles kan. Iemand die alles zelf kan en doet, wordt doodmoe. De kunst in het leven is dan ook niet om alles zelf te kunnen. De kunst is jezelf te omringen met mensen die het kunnen. Je zult ze niet altijd in je bestaande (werk)kring vinden, dus ga je ook buiten de gebaande paden op zoek naar partners (outsourcen).

Plannen
Tot nu toe speelde het creatieproces zich af in de wereld van woord en beeld. We hebben nu een techniek nodig die ons brengt van droom naar werkelijkheid. Deze techniek heet plannen. Plannen speelt zich af precies op de grens tussen fantasie en realiteit. Dat wat gepland is, heeft een sterke neiging ook daadwerkelijk te gebeuren!
Al je ideeën verzamel je in het projectplan. Je geeft aan wat je wilt bereiken (je verbeelding), dat het haalbaar is (je geloof) en dat je graag anderen erbij betrekt. Niet alleen voor de uitvoering, maar ook om samen besluiten te nemen. Hoe informeren we elkaar, hoe gaan we om met de tegenslagen die we onderweg tegen zullen komen en hoe rapporteren we onze successen? In het communicatieplan geef je aan hoe je informatie deelt en door wie in het project belangrijke besluiten worden genomen. De successen zullen we ook eerst moeten meten. Dat staat beschreven in het kwaliteitsplan, waarin wordt aangegeven hoe het resultaat wordt getest: de verificatie en validatie.

Beslissen
Op basis van het plan uit de vorige stap maak je met je partners de keuze: gaan we dit doen? Beslissen is een moeilijke stap als je het verbeelden, geloven, uiten, onderzoeken en plannen overslaat. Als je de voorgaande stappen met genoeg aandacht hebt uitgevoerd (inclusief het betrekken van je partners) dan groei je naar je beslissingen en keuzes toe.

Handelen
Het echte werk is begonnen. Je zet je plan om in actie. Je ontdekt, gebruikt en ontwikkelt je ervaringen in het verbeteren van je droom en deze om te zetten in een daadwerkelijk product. Je begint met het concept Dit wordt gemaakt in een prototype dat wordt getest: is hiermee de droom werkelijkheid geworden? Dat leidt onherroepelijk tot aanpassingen van je ontwerp. De meest optimale oplossing wordt langzaam duidelijk en uiteindelijk omgezet in een detailontwerp dat productiematig kan worden gefabriceerd.

Volharden
Je hebt je heel goed voorbereid maar toch blijken er in de praktijk onverwachte problemen te overwinnen. Het duurt langer dan je gedacht had. Je mist bepaalde praktische vaardigheden. Kortom je wordt geacht te volharden. Vallen en weer opstaan. Volharden is de stap waarin je geloof op de proef wordt gesteld. Hoe helderder de overtuiging die je aan het begin van de creatiespiraal hebt geuit, des te groter de kans dat je uiteindelijk zult volharden en het product uiteindelijk naar de markt kunt brengen.

Ontvangen
Als project heb je een medisch hulpmiddel of geneesmiddel ontworpen en daarbij het productieproces ontwikkeld. Bij de afronding van het project wordt dit overgedragen naar de productieafdeling. Zij gaan het productieproces toepassen voor de fabricage van de eerste producten. Daarbij wordt gekeken wat de capaciteit van het productieproces is, hoe betrouwbaar en reproduceerbaar zijn de resultaten. Dit is de procesvalidatie.
Ontvangen is ook het ontvangen van het compliment wat elke geslaagde test tijdens de procesvalidatie is.

Waarderen
Uiteindelijk wordt het product daadwerkelijk gefabriceerd en op de markt gebracht. De behandelaars gebruiken het medisch hulpmiddel of schrijven het geneesmiddel voor. Als fabrikant ben je verplicht de ervaringen van de patiënten te verzamelen en te beoordelen. Wordt het product door de gebruikers gewaardeerd? Dat betekent niet alleen achterover leunen en maar hopen dat er geen klacht binnenkomt. Je voert actief onderzoek uit naar de veiligheid en werkzaamheid van je product.

Ontspannen
Wie geoogst en genoten heeft, kan langzaam tot rust komen. Een tijd van bezinning en van het vieren van het succes. En dan komen de nieuwe wensen. Het hele creatieproces begint weer van voren af aan. De cyclus is rond.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: