Skip to content

Teamwork en Participatie – de rol van Managers en Leiders

3 februari 2013

kwaliteitsmanagement
De oude kwaliteitsgoeroes zeiden al: “Iedereen is verantwoordelijk voor kwaliteit”. Ze waren daarmee erg vooruitziend. Kwaliteit wordt organisatie breed bepaald. Maar wat is de taak van de kwaliteitsprofessional, als iedereen verantwoordelijk is voor de kwaliteit? Goede vraag.

Teamwork en participatie
Participatie en teamwork is een van de belangrijkste principes van organisatie brede kwaliteitsmanagement. Participatie gaat daarbij verder dan input leveren voor besluitvorming. Het omvat organisatie brede participatie in kwaliteitsmanagement. Participatieve besluitvorming is daarbij slechts een van de opties. Kwaliteitsmanagement omvat teamwork en participatie in de werking en de verdere verbetering van processen. Er is een gevoel van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid en eigenaarschap voor de verwezenlijking van kwaliteit. Het wordt gevoed door een bereidheid om elkaars belangen te begrijpen en ieders motivatie te erkennen. Vrije uitwisseling van informatie, openheid en eerlijkheid zijn belangrijke voorwaarden.

Voordelen van participatie

  • Verbeteringen van vertrouwen, houding, motivatie en persoonlijke voldoening
  • Meer duidelijkheid door het uitwisselen van ideeën tijdens groepsdiscussies
  • Beter begrip van de aard van je persoonlijke bijdrage aan kwaliteit en de behoefte van anderen
  • Een efficiënter gebruik van hulpbronnen – in het bijzonder tijd
  • Meer optimisme door te focussen op de positieve resultaten
  • Grotere alertheid voor problemen die een efficiënte samenwerking en kwaliteit belemmeren
  • Een breder scala van elkaar versterkende ideeën die niet worden getriggerd bij werkzaamheden in isolatie
  • Effectievere reacties op veranderingen: meer vertrouwen en communicatie helpen een team aan te passen aan nieuwe omstandigheden.

Maar teamwork en participatie is niet zomaar ingesteld. En de weg ernaar toe kent ook vele gevaren. Zogenaamd ‘groepsdenken’ kan optreden wanneer een team een vals gevoel van tevredenheid wordt aangepraat. Het groepsdenken kan zich tegen het proces richten als de groep het gevoel krijgt dat de kritische noot wordt gesmoord. Medewerkers kunnen tijd en energie verspillen aan geschillen. Anderen zullen zich onttrekken aan het proces of laten anderen al het werk doen. Dit kan vooral voorkomen wanneer mensen voelen dat ze overbodig zijn.

Managers versus Leiders
Er bestaat een verschil tussen leiderschap en management. Vaak worden de twee begrippen als synoniem gezien, maar leiderschapsvaardigheden en managementvaardigheden zijn verschillend. Conceptueel kan leiderschap worden gezien als die combinatie van eigenschappen, waarden, houdingen en gedragingen die leiden tot daadwerkelijke prestaties op lange termijn. Leiders hebben een missie en een visie voor de toekomst. Ze inspireren anderen om bepaalde doelen na te streven. De rol van de leider is het stimuleren van betrokkenheid van alle belanghebbenden door het bijdragen van standpunten, expertise en ideeën. Managers organiseren en beheersen de wijze waarop deze doelen zullen worden gerealiseerd. Zij geven een praktische invulling aan de strategie waarmee het doel wordt bereikt: we noemen dat het managementsysteem. Bij projecten gaat het om de projectleiders en het project plan.

Het managen van participatieve teams
Leiderschap voor kwaliteit moet zich richten op de rol van managers en teamleiders als facilitators voor organisatie brede participatie en teamwork. Betrokkenheid en relationele vaardigheden zijn daarbij van fundamenteler belang dan taak en resultaat gerichte vaardigheden. Als kwaliteitsverbeteringen complexer worden moeten managers in toenemende mate op hun interpersoonlijke en relationele vaardigheden vertrouwen, om zodoende alle lagen van de organisatie te betrekken bij de veranderingen. Niet alleen de grote schreeuwers, maar ook die kleine bescheiden leiders.

De effectiviteit van de dialoog en de kwaliteit van relaties tussen mensen in het systeem vormt de basis voor het genereren van goede ideeën (leiderschap) en het omzetten van deze ideeën naar tastbare verbeteringen (management). In participatieve organisaties en teams wordt erkend dat iedereen een leider kan zijn omdat in de smeltkroes iedereen een briljant idee kan ontwikkelen. Het is aan de managers om deze ideeën snel te herkennen, te erkennen en te faciliteren. De manager richt zich op de duurzame verbetering en tastbare impact.

Hoe is het met teamwork en participatie in jouw organisatie gesteld? En ben jij een leider of een manager? Leiden briljante ideeën tot duurzame verbeteringen?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: