Skip to content

Herziening van de kwaliteitsmanagementsysteem norm ISO 9001:2015

26 mei 2013

normen
De huidige ISO 9001:2008 is alweer vanaf 2008 van kracht. Tijd voor een herziening. De ISO organisatie werkt momenteel aan een grondige herziening van de structuur van alle managementsysteemnormen, waar de kwaliteitsmanagementsysteem norm ISO 9001 er slechts één van is. Ook de milieumanagementsysteem norm ISO 14001 zal worden herzien volgens de nieuwe structuur. Beide normen worden medio 2015 verwacht. Later zal ook de ARBO-managementsysteem norm OHSAS 18001 worden aangepast om aan te sluiten bij de nieuwe structuur.

Aanleiding voor de nieuwe structuur
De afgelopen jaren zijn naast de algemene managementsysteem normen ISO 9001, ISO 14001 en OHSAS 18001 meerdere managementnormen gepubliceerd:

  • Sector specifieke standaarden als ISO 13485 medische hulpmiddelen, ISO/TS 16949 automotive, ISO 22000 voedselveiligheidsmanagement, ISO 30301 archivering informatie en documentatie;
  • Management modellen voor performantie en integratie als ISO 31000 risico management, ISO 22301 maatschappelijke veiligheid voor bedrijfscontinuïteit, ISO 26000 maatschappelijk verantwoord ondernemen, ISO/IEC 27001 informatiebeveiliging en ISO 28000 supply chain security.

Maar hun integratie werd bemoeilijkt omdat er geen gezamenlijke hoofdstructuur onder lag. Dit verstoorde binnen bedrijven het implementeren van een integraal managementsysteem. Ook kwam het integraal risicomanagement niet van de grond. Dit was tenminste de conclusie van een strategische adviesgroep, die in 2007 door de Technical Management Board van ISO werd ingesteld met daarin ervaren gebruikers van managementsysteemnormen uit het hogere management van bedrijven uit diverse landen. Deze groep had zichzelf de volgende drie vragen gesteld:

  • 1. Wat zijn de tekortkomingen van de huidige ISO-managementsysteemnormen?
  • 2. Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor bedrijven in de komende 10 jaar waarop managementsystemen moeten inspelen?
  • 3. Hoe moet het managementsysteem er in de toekomst uitzien?

Bij het beantwoorden van deze vragen kwam de strategische adviesgroep tot de volgende belangrijkste uitdagingen voor bedrijven op managementgebied in de komende jaren:

  • Integraal risicomanagement en maatschappelijk verantwoord ondernemen;
  • Afleggen van verantwoording aan stakeholders;
  • Life cycle management: beheersing van productconformiteit en continue klanttevredenheid;
  • Compliance management;
  • Goede balans tussen toepassing voorzorgprincipe/ risicomijding en tonen van ondernemerschap;
  • Ketenmanagement: beheersing van de toeleveringsketen, de supply chain en outsourcing;
  • Verbetering en innovatie. impact en ontwikkeling van technische mogelijkheden, snelheid, wendbaarheid;
  • Leiderschap: rol van management, communicatie;
  • Kennismanagement en competenties

Het ‘Plug-in model’ en de High Level Structure
Door de strategische adviesgroep is een plug-in model ontwikkeld. De ‘kernelementen’ die voor alle managementsysteemnormen identiek zijn worden hierin vastgelegd. Onderwerp- en sectorspecifieke normen kunnen dan als modules worden ontwikkeld en in de kern worden ingeplugd. Door een tweede groep die door de ISO organisatie werd ingesteld, de Joint Technical Coordination Group (JTCG), is invulling gegeven aan de kernelementen van het plug-in model. De gemeenschappelijke structuur (‘High Level Structure’), de identieke basiseisen en de gemeenschappelijk terminologie voor de managementsysteemnormen vormen de kernelementen van het plug-in model.

De High Level Structure die voor alle managementsysteem standaarden zal worden ingevoerd bestaat uit 10 hoofstukken:

  • 1. Scope
  • 2. Normative references
  • 3. Terms and definitions
  • 4. Context of the organization
  • 5. Leadership
  • 6. Planning
  • 7. Support
  • 8. Operations
  • 9. Performance evaluation
  • 10. Improvement

In ISO guide 83 is deze structuur vastgelegd. Hierin zijn ook de overeenkomende teksten vastgesteld, die in elke norm zullen worden opgenomen, evenals de standaard definities van overeenkomstige termen. Hierdoor zal hopelijk in de toekomst geen verwarring tussen de normen meer bestaan.

De gevolgen voor de managementsystemen
Uit bovenstaande zou je kunnen opmaken dat het slechts om een structuurwijziging gaat en dat de managementsysteemnormen niet inhoudelijk worden gewijzigd. Echter, de integratie van de normen en de nieuwe inzichten van de structuur advies groep hebben tot ingrijpende wijzigingen geleid. Hoofdstuk 4, waarin de stakeholders van de organisatie worden besproken, is nieuw. Ook het specificeren van risicomanagement zal inhoudelijk tot wijzigingen leiden.

Maar alleen al de nieuwe indeling en de wijze waarop de basiseisen zullen worden geformuleerd, zullen wennen zijn en tot de nodige verwarring leiden. In komende blogs zal ik ingaan op een aantal van deze wijzigingen, hun achtergrond en impact. Voor (kwaliteits)managers die verantwoordelijk zijn voor het verduidelijken en implementeren van de nieuwe norm, is het in elk geval verstandig om zich voor te bereiden op de komende wijzigingen. Ik wil jullie hierbij natuurlijk graag helpen.

Voor meer informatie lees ook de volgende blogs over de zes essentiële elementen van corporate governance die de basis vormen van de nieuwe hoofdstructuur:

Advertenties
12 reacties leave one →
  1. Toine permalink
    20 augustus 2014 08:42

    Beste Jan,
    Een erg interessante blog over de high level structure. Bedankt daarvoor. Het is mogelijk dat ik het verkeerd heb begrepen, maar ik heb wel wat moeite met het plug in model.
    Ik zou verwachten dat er echt een generieke norm komt voor management systemen, bijvoorbeeld genaamd ISO 10000, waarin de eisen komen m,b.t. algemeen (bedrijfskundig) management. Vervolgens de “plug-in-normen” met daarop aansluitend; alle specifieke eisen vanuit de verschillende invalshoeken (kwaliteit, milieu, veiligheid, arbo, etc.) Deze plug-in normen kunnen erg “to-the-point” zijn en kort, bijvoorkeur heel pragmatisch en niet te wollig.
    Nu lijkt het alsof de ISO 9001 norm weer een eigen leven gaat leiden, en als centrale norm gaat worden gezien. Dus met andere woorden: “komt er ook een algemene norm voor de kernelementen en eisen?”

    • 30 augustus 2014 08:46

      Al is er geen generieke norm, er is wel een Annex SL die de verplichte tekst bevat die in elke managementsysteemnorm moet worden opgenomen. Deze annex (voorheen Guide 83) kun je hier vinden: http://www.kvaliteta.net/files/AnnexSL.pdf. Doordat alle managementsysteemnormen dezelfde core text gebruiken worden onderlinge conflicten voorkomen en zijn de managementsystemen naast elkaar te gebruiken.De individuele normen voegen alleen hun specifieke eisen toe. Zo plugt de norm in in de centrale high level structure gedefinieerd in de Annex SL.

Trackbacks

  1. Management en leiderschap in de nieuwe kwaliteitsmanagementsysteemnorm ISO 9001:2015 | Quality Business Support Blog
  2. ISO 9000 voor de creatieve leider | Quality Business Support Blog
  3. De onzekerheden van Risicomanagement in ISO 9001:2015 | Quality Business Support Blog
  4. Alles van Waarde | Quality Business Support Blog
  5. Quality Business Support Blog
  6. De procesbenadering in ISO 9001:2015 | Quality Business Support Blog
  7. ISO 9001 Continu verbeteren | Quality Business Support Blog
  8. Borging en aantoonbaarheid van ISO 9001:2015 | Quality Business Support Blog
  9. Mijn 250ste | Quality Business Support Blog
  10. Wijzigingen in de toekomst: managementsysteemnormen | Quality Business Support Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: