Skip to content

De ideale QA Manager … heeft iets te bewijzen

26 januari 2015

kwaliteitsmanagement

In de afgelopen weken heb ik niet veel kans gehad om te werken aan goede voornemens of toekomstplannen. Met de feestdagen, en een gekke … krankzinnig … werklast, ben ik een beetje afgeleid geweest. Zo is 2015 ongemerkt begonnen. Maar op LinkedIn wezen mensen mij erop dat ik nu alweer 6 jaar aan mijn carrière als zelfstandig ondernemer werk. Dat vraagt om reflectie op de belangrijkste aandachtspunten van de afgelopen 6 jaar.

Ik begon met de ervaring dat het waarborgen van de kwaliteit een vrij ondankbare taak kan zijn. Effectiviteit in onze posities betekent dat er weinig erkenning is. Onze ijverige werkzaamheden achter de schermen zorgen wij ervoor dat alles op rolletjes loopt, efficiënt, en over het algemeen zonder kwaliteitsproblemen. Maar als dingen mislopen, dan voelen we ons schuldig dat we het niet hebben zien aankomen.

Eerlijk gezegd is het één van mijn grootste angsten; dat ik misschien in mijn voortdurende evaluatie van de kwaliteit iets essentieels mis. Iets dat niet echt op mijn radarscherm staat. Het is het soort van angst dat je wakker houdt, en je voortdurend peinzend achterlaat. Wat is de betekenis van die wijziging op de beheersing van de kwaliteit? Heb ik alle risico’s ontdekt, of heb ik een blinde vlek? En de engineers willen maar door. De projectleiders hebben hun deadline. Zij liggen er niet wakker van, want zij zijn er heilig van overtuigd dat het zal werken. Ik moet me niet zo druk maken om de feitelijke onderbouwing. Alles zal goedkomen. En meestal is dat ook zo, want zij zijn de ervaringsdeskundigen. Maar soms gaan ze met oogkleppen de bietenbrug op. En waar was jij dan als bewaker van de kwaliteit? QA management kan zeer eenzaam zijn.

Maar het kan ook zeer de moeite waard zijn. Geen greintje monotonie, tal van mogelijkheden om mensen te begeleiden in hun groei naar kwaliteitsbewustzijn, en de mogelijkheden om te worden betrokken bij een groot aantal verbeterprojecten. Ik heb melkfabrieken en robotlijnen helpen bouwen, een vertaalbureau aan een ISO certificaat geholpen, een trainings- en adviesbureau voor ondernemersraden de principes van waarderend auditen getraind, en nog veel meer projecten gedaan die ik niet voor mogelijk had gehouden. Je wordt een expert op gebieden waar je je niet thuis leek te voelen. Maar met gezond boerenverstand kom je een heel eind. Je hebt het voordeel van het naïeve kind dat met verbazing naar de wereld kijkt en probeert te ontdekken hoe die werkt. Een ontdekkingsreis die nooit verveelt. Het is bijna jammer dat je bij de bron van kennis aankomt. Ik geniet van de reis en van iedereen die ik op mijn pad tegenkom. De experts die me de weg wijzen en de onbewust onbekwamen die zich aansluiten bij het reisgezelschap en er dankbaar voor zijn dat je hun reisleider ben geweest. QA management kan zeer bevredigend zijn.

De A-factor

Een succesvolle QA manager bestaat bij de gratie van het (verbeter)team. Je bent geen onmisbare schakel; het project zal worden afgerond met of zonder jou. Maar met jouw inbreng zal het resultaat kwalitatief zoveel beter zijn. Niet alleen door de inbreng van meer beheersmaatregelen, maar met name door een verscherpt kwaliteitsbewustzijn van elk teamlid. 1+1=3. Je kunt alleen maar succesvol zijn door het vertrouwen te winnen van diegenen die het productieve werk doen. Dat vertrouwen krijg je alleen als je iets zinvols ter tafel brengt. De wet van Maier: Effect is Kwaliteit maal Acceptatie (E = K x A). Ofwel gelijk hebben is niet gelijk krijgen. Of je als QA manager zinvol bent (E) ligt aan de inhoudelijke kwaliteit van het voorstel (K) en aan de wijze waarop het voorstel wordt gebracht (A). Als jij je als QA manager eenzaam voelt dan ontbreekt het je waarschijnlijk aan de A-factor. De meeste acceptatie krijg je als jij als enige voortdurend problemen signaleert. De meeste acceptatie krijg je als je het team actief haar risico’s leert ontdekken en helpt bij het formuleren van problemen. Niet alles vanachter je bureau bedenken, maar doelbewust met het team in gesprek gaan. En de oplossingen? Jij bent niet de inhoudsdeskundige: jij hebt niet de inhoudelijke kwaliteiten die de vakdeskundigen wel hebben. Maar jij kent wel de beheersprincipes die de vakdeskundige kan hanteren bij het bedenken en implementeren van de oplossingen. Zo versterk je elkaar.

QA Manager – Wat maakt jouw jaar succesvol?

Mijn vraag aan jou, QA manager is dus: welke punten breng jij dit jaar ter tafel? Gaat het weer om een jaar van kruisjes zetten (Compliant? – Check), of kom je ter tafel met iets dat het team zal helpen naar een hoger kwaliteitsniveau? En als ik je op een of andere manier kan helpen bij je zoektocht, omdat de reis anders zo eenzaam lijkt, laat het mij dan weten. Ik begin dit jaar graag weer aan een nieuwe ontdekkingsreis.

Geef een reactie

