Spring naar inhoud

Het gebruik van steekproeven om de kwaliteit te verbeteren

28 mei 2011

kwaliteitsmanagement

Hoe bevestigen bedrijven dat de aan hun geleverde goederen aan kritische kwaliteitsnormen voldoen? Grotendeels vertrouwen ze op inspecties om inkomende goederen te controleren. Inspectieresultaten worden vergeleken met de door de leverancier meegeleverde documenten zoals analyse certificaten. Maar nog belangrijker is dat de resultaten worden vergeleken met de bedrijfseigen kwaliteitsnormen: de specificaties. Deze specificaties komen voort uit het productontwerp of het ontwerp van het productieproces. Gebaseerd op de resultaten worden zendingen goedgekeurd of verworpen. Op deze manier worden alleen goederen het productieproces ingebracht die de gewenste kwaliteit van het eindproduct waarborgen.

De meeste kwaliteitsprofessionals bekijken goedkeuringsbemonstering enkel vanuit het derde beheersprincipe van W. Edwards Deming, dat organisaties aanmaant om afhankelijkheid van inspectie te voorkomen. Persoonlijk geloof ik dat geld besteed aan inspecties goed besteed geld is, als het wordt besteed aan inspecties van de kritische kwaliteitsaspecten. Als vingers kruisen en op het beste hopen het alternatief is, is een inspectie een goede tool die in samenhang met leveranciersbeoordeling en leveranciersaudits ingezet kan worden.

De goedkeuringsbemonstering is de middenmaat tussen geen inspectie en 100 procent inspectie. Inspecteurs gebruiken steekproefmethoden zoals ISO 2859 gebaseerd op de oude MIL STD 105 of de modernere normen van het Amerikaanse Nationale Normen Instituut (ANSI) en de Amerikaanse Sociëteit voor Kwaliteit (ASQ), ANSI/ASQ Z1.4 of Z1.9. Volgens deze normen wordt een aantal kenmerken voor een bepaalde partijgrootte steekproefsgewijs gecontroleerd op aanvaardbaar kwaliteitsniveau. Een inspectieplan omvat de steekproefgrootte (n), de criteria van aanvaarding (c) en de criteria van verwerping (r). Hoe dan ook, goedkeuringsbemonstering minimaliseert inspectiekosten, beheerst risico’s, en voorkomt dat afwijkende goederen het productieproces ingaan.

Gebruik gegevens om de samenwerking met leveranciers te verbeteren
De waarde van goedkeuringsbemonstering wordt vaak onderschat en slechts beschouwd als een statistisch hulpmiddel waarmee het eindresultaat goedkeur of afkeur wordt bepaald. In plaats daarvan, kan goedkeuringsbemonstering als efficiënt middel worden ingezet om de kwaliteit te verbeteren.

Hoe? Ten eerste wordt de steekproefgrootte bepaald op basis van een risico analyse. Hoe ernstiger de gevolgen van een afwijking hoe groter de steekproef. Ten tweede is in de statistische methode beschreven hoe de steekproefgrootte kan worden aangepast aan de historische prestaties van de leverancier. Met andere woorden, worden regelmatig afwijkende goederen aangetroffen, dan wordt de steekproefgrootte vergroot om de risico’s voor de kwaliteit van het eindproduct in te perken. Wordt er echter nooit een afwijking in de geleverde goederen aangetroffen, dan kan de steekproef worden verkleind. De steekproefgrootte is dus gekoppeld aan de prestaties van de leverancier. Het werkt dus kostenbesparend om betrouwbare leveranciers te gebruiken of met leveranciers samen te werken om hun prestaties te verbeteren.

Daarvoor kunnen de resultaten van de inkomende goederen inspectie ook weer worden gebruikt. Veronderstel dat de inspectieresultaten worden bewaard. Niet alleen de conclusie goed- of afkeur, maar de daadwerkelijke tekortcodes en de redenen voor afkeur samen met de leveranciersnaam, productcode, partijaantal en andere belangrijke traceerbaarheidsgegevens. Dat levert een database op die kan worden geraadpleegd bij de oorzaakanalyse van product- of procesafwijkingen. Maar het levert ook kwaliteitsgegevens geschikt voor de leveranciersbeoordeling. Controlegrafieken, histogrammen, Pareto en andere statistische analyses kunnen worden gebruikt om inspectiegegevens te analyseren. Het kwaliteitsniveau van verschillende leveranciers kan worden vergeleken voor een selectie van de voorkeursleverancier. Kritische trends in het afkeurpercentage kunnen worden gedetecteerd voordat ze tot daadwerkelijke kwaliteitsproblemen gaan leiden.

De analyseresultaten kunnen met de leverancier worden gedeeld, zodat ze een waardevolle feedback vormen. Een goede leverancier zal deze feedback enorm waarderen en als input gebruiken voor zijn continue verbeterproces.. Het getuigt helemaal van een goede leveranciersrelatie, als de leverancier terugmeldt welke verbetermaatregelen zijn genomen aan de hand van de geleverde feedback. De gegevens worden dus niet alleen gebruikt voor eigen kwaliteitsverbetering, maar ook om de leverancier te helpen de kwaliteit van zijn geleverde producten en productieprocessen te verbeteren.

Het is van belang te begrijpen dat de steekproefmethode geen garantie biedt dat de goederen 100% vrij van defecten zijn. En daarmee zijn we weer terug bij Deming. Inkomende goederen inspectie is ongeschikt als methode voor het inkeuren van kwaliteit in een product. Dé manier om defectvrije producten te leveren, is een voortdurende verbetering van de productieprocessen op basis van de conclusies die getrokken kunnen worden uit de analyse van de inspectieresultaten. Inspectieresultaten worden dus niet alleen gebruikt voor die ene partij, maar krijgen aanmerkelijke meerwaarde door de trendanalyse. Door de beheersprocessen af te stemmen op de historische resultaten van het inspectieproces wordt een kostenefficiënte beheersing van de productkwaliteit bereikt.

No comments yet

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.